​Bofællesskabet Huset - her er der plads til alle

Send en mail:​ huset@skjulet2.dk

​​Faste rutiner ✔ - Rolige omgivelser ✔ - Stabilt og fast personale ✔

Huset Årsberetning for 2013​

​Mange år har passeret siden jeg flyttede ind i Bofællesskabet Huset. Set i bakspejlet har jeg haft gavn af den form for terapi og samhørighed dette sted tilbyder. Ganske mange gange har det slået mig at det måske ikke var gået mig særligt godt, hvis det ikke var fordi jeg har været så heldig at være en del af denne base.

​Støtte og hjælp til selvhjælp

Som så mange andre sindslidende kan jeg ikke fungere på samme måde som raske mennesker, og har brug for støtte og hjælp til selvhjælp i hverdagen.

Det har jeg i en tidlig alder indset. Det betyder ikke at jeg føler mig synderligt speciel eller anderledes en de fleste, men er bare et udtryk for en generel accept af de problemstillinger jeg er nødt til at forholde mig til.

Sandsynligheden for at jeg bliver helt rask, som en brækket arm der er helbredt på 3 uger præcis, er ikke mulig. Sindet er ikke bare noget der har en så defineret diagnose, at man kan forudse med stor nøjagtighed hvornår alt er på sin plads igen.

Jeg har med tiden lært at leve med en psykisk skrøbelighed, som kræver almen forståelse af min omgangskreds og familie, en almen forståelse fra pædagoger i Bofællesskabet og ikke mindst en accept fra kommunen.

Når jeg nævner kommunen er det fordi at man hvert eneste år er pålagt at dokumentere at man rent faktisk stadigvæk har ret til at blive boende. Dette føles yderst ubehageligt, og jeg betragter det for særdeles uhensigtsmæssigt, at vi som sindslidende skal til en sådan form for eksamen, bare for at få lov til blive boende hvor vi er faldet til ro og har vores trygge base.

Humor og hjælpsomhed fra pædagogerne

Der er meget humor og hjælpsomhed fra pædagogernes side. De er virkeligt dygtige og engagerede. Virkeligt respektfulde over for os beboere. Det er altid vigtigt at huske hvad man er god til, og alt dette bliver fremelsket fra alle sider, og er der en krise eller har man brug for en snak, er der altid plads til dét. Vi bliver taget alvorligt, hvilket gør at vi får den hjælp vi har brug for, og dét på en vis så vi udvikler os konstruktivt. De fleste af os har været i Huset i mange år, og for mit eget vedkommende finder jeg det uhyre vigtigt at det fortsætter på den måde.

Jeg er velfungerende her, fordi basen Huset, giver mig den hjælp der er nødvendig. Desuden er der fare for at jeg Jeg/vi vil blive bremset og endda sat tilbage i udvikling, hvis det blev besluttet at afslutte det hele hen over hovedet.

Noget jeg har oplevet venner skulle gå igennem. Indtil videre er det dog min tro at man udefra også kan se at Husets regi og pædagogik er fremadrettet og skaber positive resultater for os beboere. Vi har et rigtigt godt liv med de forudsætninger der er os naturligt tildelt.

Året som er gået i Huset, har været fyldt med beboernes forskellige gøremål og interesser, lige fra live fodbold, skånejob omgang med venner og familie, hyggelige restaurantbesøg, ferier og bare generel samvær i selve bofællesskabet. Folk virker yderst tilfredse og glade for at bo I Huset. Selvfølgelig er man ikke altid enige om alt, når man bor sammen, men det er min opfattelse, at der aldrig opstår så store kontroverser og konflikter, at de ikke kan løses fredeligt.​

​Et godt liv fordi der bliver taget hensyn og fordi vi bliver voksent behandlet. Aldrig bliver der trukket en beslutning ned over hovedet på os. Huset bygger på gensidig respekt.

Almindelig sund fornuft, hvilket skaber et solidt fundament af ro hos den enkelte. Vi lærer at leve med vores skavanker, og har indset at vi har brug for hjælp.

Vi samarbejder – både for vores egen, men også for andres skyld.

​Vi fungerer som en enhed

En ting er at vi påklistret en diagnose, det gør alle sindslidende, og det er en meget voldsom retorik en sådan bliver formuleret med, noget der kan virke brutalt og uhyggeligt at blive konfronteret med, men vi var jo ikke her hvis vi var raske og ikke havde brug for hjælp. det ved vi.

Uanset hvad man kalder det, er vi bare mennesker der er psykisk besværede, men vi er lige så meget værd som alle andre mennesker.

Det korte af det lange er at vores enhed fungerer fremragende, set både fra beboers, men også fra Husets ledelse og familiers og andre relationers side.

Det er mit håb og min tro at dette vil få lov til at leve videre i mange, mange år frem.

På beboernes vegne

Thomas Bo Christoffersen